Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2322
Title: VISIÓN Y REALIDAD MIGRATORIA EN LE ÁMBITO ESCOLAR: CASO UNIDAD EDUCATIVA GENERAL CÓRDOVA
Authors: Chico Silva, Piedad Yolanda
Paredes-Villacís, Julia del Rosario
Keywords: MIGRACIÓN INTERNA
CULTURA
SOCIEDAD
Issue Date: 2017
Abstract: Internal migration has been the most common practice given from the first settlements to the present in Ecuador, seeing a rapid increase in recent years, especially complete indigenous communities to cities and county seats. The economic crisis of states as of peoples and communities, this has been reflected in the social and family life, hinting its shortcomings, aspect that has had direct influence on the position of each student, academic and behavioral development in educational institutions, where the majority presence of immigrants from other cultures and reflected provinces. Each teacher has his own thesis and conviction of representing working with diverse student populations. This article focusing on analysis of the responses obtained in the school context, demonstrating the acculturation of these groups and the need for joint analysis between local authorities, educational, municipal, planning and culture to find appropriate ways, that minimize the impact on children and society itself host migration, as in cultural permanence of peoples.
Description: La migración interna ha sido la práctica más común dada desde las primeras poblaciones hasta la actualidad en el Ecuador, viéndose un aumento vertiginoso en los últimos años, especialmente de comunidades indígenas completas hacia las ciudades o cabeceras cantonales. La crisis económica de los estados al igual que de los pueblos y comunidades, se han visto reflejados en la convivencia social y familiar dejando entrever sus falencias, aspecto que ha tenido directa influencia en la posición de cada estudiante, su desenvolvimiento académico y comportamental en las Instituciones educativas, donde es evidente la presencia mayoritaria de inmigrantes de otras culturas y provincias. Cada docente tiene su propia tesis y convicción de lo que representa trabajar con poblaciones estudiantiles diversas, enfocándose este artículo, en el análisis de las respuestas obtenidas en el contexto escolar, evidenciándose la aculturación de estos grupos y la necesidad de análisis conjuntos entre autoridades locales, educativas, municipales, de planificación y cultura para encontrar caminos adecuados que minimicen el impacto en los niños y la misma sociedad de acogida migratoria, al igual que en la permanencia cultural de los pueblos.
URI: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2322
ISSN: 2550-679X
Appears in Collections:II Congreso: CIENCIA, SOCIEDAD E INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Visión.pdf154,02 kBAdobe PDFView/Open
OFICIO DE RESPONSABILIDAD PONENCIAS II.pdf376,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.