Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2653
Title: INGRESO DE ESTUDIANTES DEL BACHILLERATO A LA EDUCACIÓN SUPERIOR ECUATORIANA DESDE UNA PERSPECTIVA ESTUDIANTIL
Authors: Barrera, Helder
Quinga, David
Abril Flores, Jorge
Flor, Fernando
Keywords: EDUCACIÓN SUPERIOR
BACHILLERATO
PROFESIÓN
CARRERA
Issue Date: 2018
Abstract: Entering the university is part of the educational journey that a high school student must achieve, this is how today it has become a real torment for the students, because at the end of the baccalaureate they must take a test of skills and knowledge the same that determines the scores between 601 and 1000 points to enter the career of your dreams. This is often not due to a variety of activities such as: the educational quality taught in the baccalaureate, the knowledge learned from the students, the vocational guidance applied by the psychological department of the institution, the pressure of the "Ser Bachiller" exam ", the pressure of parents and society, and the vocation that the student has some relationship with the future professions. The objective of the research is to analyze the process of admission to the university in the students of the Accounting and Auditing Faculty of the Technical University of Ambato. An exploratory and descriptive cross-section field research was used. The sample was formed with 207 students to whom were applied surveys and from the data obtained the relevant aspects were determined on the importance of entering higher education, choosing the relevant career and achieving a high level of quality in Higher Education in Ecuador.
Description: Ingresar a la universidad es parte del recorrido educativo que un estudiante de bachillerato debe lograrlo, es así como en la actualidad esto se ha convertido en un verdadero suplicio para los educandos, debido a que al finalizar el bachillerato deben rendir una prueba de habilidades y conocimientos, la misma que determina puntajes entre 601 y 1000 puntos para ingresar a la carrera de sus sueños. Esto muchas veces no ocurre debido a diversas circunstancias como: la calidad educativa impartida en el bachillerato, los conocimientos aprendidos por los alumnos, la orientación vocacional que lo aplique el departamento psicológico de la institución, la presión del examen “Ser Bachiller”, la presión de los padres y la sociedad, y la vocación que el estudiante tenga por alguna de las profesiones de futuro. El objetivo es comprender el sistema educativo en el bachillerato, en donde se da a conocer las fortalezas y debilidades de los actores de la comunidad de aprendizaje, tomando en cuenta a los estudiantes de la Facultad de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Ambato. Se utilizó una investigación de campo de tipo exploratoria y descriptiva y de corte transversal. La muestra se conformó con 207 estudiantes a los cuales se les aplicó encuestas y a partir de los datos obtenidos se determinó los aspectos relevantes sobre la importancia de ingresar a la educación superior, escoger la carrera pertinente y alcanzar un alto nivel de calidad en la Educación Superior en el Ecuador.
URI: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2653
ISSN: 2550-679X
Appears in Collections:III Congreso: CIENCIA, SOCIEDAD E INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ingreso de estudiantes bachillerato a educación superior.pdf137,25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons