Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2055
Title: | LA DIMENSIÓN SOCIAL EN LA UNIVERSIDAD: Y EL DESARROLLO HUMANO SOSTENIBLE |
Authors: | Tamayo Vásquez, Mauricio Pino Loza, Eulalia Pazmay Pazmay, Pablo Pascumal, Ricardo |
Keywords: | Sociocultural Desarrollo humano sostenible Conocimiento Pensamiento e idea. |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | The purpose of this paper is to achieve a better understanding of what we consider, which is the true fundamental problem that prevents the sociocultural change required by the world today. Although some existing alternatives are described in the course of this analysis, their purpose is only illustrative: to generate a contrast with the current undesirable situation and the hope that it is possible and feasible to change it and thus to strengthen sustainable human development as a pragmatic activity , Concretely rooted in the real needs and hopes of men and women who ask for real answers to the economic, social and cultural aspirations of human beings and their society, but which at the same time requires vision, hope and belief in the possibility of a future best. "Thinking for oneself" does not exist, because the generation of knowledge is a social activity par excellence. Each individual (as Peter Russell says in "The Global Brain") is like a neuron in the brain of planetary society. Just as a single neuron can not function alone but as part of a whole, so human beings do not do science alone; Only in so much and how much society we really manage to think. It is an attempt to bring together the thinking of several people, researchers, thinkers, activists, educators, writers, and others around the topic raised. If you can talk about an original contribution, it is in the gathered, organized, translated, synthesized and interpreted this information in a logical and understandable way. If you have been able to add some new idea, it will have been an extra and unexpected benefit. |
Description: | El propósito de la presente ponencia, es lograr una mejor comprensión de lo que consideramos, que es el verdadero problema de fondo que impide lograr el cambio sociocultural que requiere el mundo actual. Aunque en el transcurso de este análisis se describen algunas alternativas, existentes, su propósito es únicamente ilustrativo: generar un contraste con la situación actual no deseada y la esperanza de que es posible y factible cambiarlo y así fortalecer el desarrollo humano sostenible como una actividad pragmática, concreta con raíces en necesidades y esperanzas reales de hombres y mujeres que piden respuestas reales a las aspiraciones económicas, sociales y culturales de seres humanos y de su sociedad, pero que al mismo tiempo requiere visión, esperanza y creencia en la posibilidad de un futuro mejor. El “pensar por sí mismo” no existe, pues la generación del conocimiento constituye una actividad social por excelencia. Cada individuo (como dice Peter Russel en “El Cerebro Global”) es como una neurona en el cerebro de la sociedad planetaria. Así como una sola neurona no puede funcionar solo sino como parte de un todo, así mismo los seres humanos no hacemos ciencia solos; sólo en tanto y cuanto sociedad logramos realmente pensar. Es un intento por reunir el pensamiento de varias personas, investigadores, pensadores, activistas, educadores, escritores, y otros en torno al tema planteado. Si puede hablarse de un aporte original, éste se halla en el haber reunido, organizado, traducido, sintetizado e interpretado esta información en forma lógica y comprensible. Si además se ha podido agregar alguna nueva idea, habrá sido un beneficio extra e inesperado. |
URI: | http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2055 |
ISSN: | 2550-679X |
Appears in Collections: | I Congreso de: CIENCIA, SOCIEDAD E INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
La Dimensión Social.pdf | 391,7 kB | Adobe PDF | View/Open | |
OFICIO DE RESPONSABILIDAD PONENCIAS.pdf | 379,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.