Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2057
Title: PLAN DE ROTACIÓN POR LA MODALIDAD DUAL PARA PRÁCTICAS PRE-PROFESIONALES DE LA CARRERA DE ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS DE LA UTA
Authors: Ramos, Eufemia
Santamaría, Edwin
Velástegui, Efrain
Jiménez Silva, Walter
Keywords: Modalidad dual
Plan de rotación
Tutor
Aprendiz
Issue Date: 2017
Abstract: The Faculty of Administrative Sciences includes within the curriculum a program for students of Business Administration related to the implementation of pre-professional practices whose purpose is to link the academic training with practical work in companies, so that at the end of the process, with work experience. Analytical research was carried out with the information obtained in the Department of Professional Practices of the organization of companies of the Faculty of Administrative Sciences in the period April to September 2016. In addition, we used the interview technique obtaining as a result that the 94% of the students made the practices in the areas of services and production and carried out activities in jobs related to the following areas: Production with a 32%, 29% human talent, logistics, 15%, 14% quality management and organization 10%; these results were not encouraging for managers who request proposes a strategy to optimize resources. With the above information was made a diagnosis using the SWOT analysis came to the conclusion that requires a rotation plan under the dual mode with the intention of integrating the academy and the business environment. The purpose of the pre-professional practices is to reinforce the theoretical learning with practical training and incorporate entrepreneurship education in productive sectors with strong growth of employability and programs that enhance skills, competencies and performance of future professional administrator. The present study allows you to structure a creditable Integrator product through a rotation scheme for the future professional dual mode; whose implementation will develop skills, competencies and performance for the student to learn by doing, To ensure the construction and development of critical and creative thinking of the learner, through interactive processes, collaborative, participative and contextualized under the control of the guardian specialist, the student is called "apprentice", receive theoretical training at the Faculty of first to fifth semester and practice will be carried out in the company according to inter-institutional agreements. The development of the pre-professional practices will be carried out in a total of 400 hours in two levels of 200 hours each one according to the curriculum in force
Description: La Facultad de Ciencias Administrativas contempla dentro de la malla curricular un programa para los estudiantes de la Carrera de Administración de Empresas relacionado con el cumplimiento de prácticas pre-profesionales cuya finalidad es vincular la formación académica con trabajo práctico en las empresas, de modo que al concluir con el proceso, cuenten con experiencia laboral. Se realizó una investigación analítica con la información obtenida en el Departamento de Prácticas Profesionales de la Carrera de Organización de Empresas de la Facultad de Ciencias Administrativas en el período abril-septiembre de 2016. Además, se utilizó la técnica de la entrevista obteniéndose como resultado que el 94% de los estudiantes realizaron las prácticas en los sectores de servicios y producción y ejecutaron actividades en puestos de trabajo relacionados a las áreas: producción con un 32%, talento humano 29%, logística 15%, gestión de calidad 14% y organización 10%; estos resultados no fueron nada alentadores para los Directivos quienes solicitan se proponga una estrategia que permita optimizar los recursos. Con la información antes mencionada se realizó un diagnóstico utilizamos el análisis FODA llegándose a concluir que se requiere un plan de rotación bajo la modalidad dual con la intención de integrar la academia y el entorno empresarial. El propósito de las prácticas pre-profesionales es reforzar el aprendizaje teórico con capacitación práctica e incorporar la educación empresarial en sectores productivos con gran crecimiento de empleabilidad y programas que potencien habilidades, competencias y el desempeño del futuro administrador profesional. El presente estudio permite estructurar un producto integrador acreditable a través de un Plan de Rotación para el futuro profesional por modalidad dual; cuya aplicación permitirá desarrollar habilidades, competencias y desempeños para que el estudiante aprenda haciendo, lo que garantizará la construcción y desarrollo del pensamiento crítico y creativo del aprendiz, a través de procesos interactivos, colaborativo, participativo y contextualizado bajo el control del tutor especialista, el alumno se denomina “aprendiz”, recibe la formación teórica en la Facultad de primero a quinto semestre y la práctica lo realizará en la empresa de acuerdo a convenios interinstitucionales. El desarrollo de las prácticas pre-profesionales se realizará en un total de 400 horas en dos niveles de 200 horas cada uno de acuerdo a la malla curricular vigente
URI: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2057
ISSN: 2550-679X
Appears in Collections:I Congreso de: CIENCIA, SOCIEDAD E INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Plan de Rotación.pdf880,12 kBAdobe PDFView/Open
OFICIO DE RESPONSABILIDAD PONENCIAS.pdf379,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.