Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2257
Title: ENSEÑANDO A ENSEÑAR: LA EQUIDAD COMO FUNDAMENTO DEMOCRATIZADOR EN ECUADOR
Authors: Pardo-Paredes, Eleonor Virginia
Paredes-Villacís, Julia del Rosario
Keywords: EDUACIÓN
DEMOCRACIA
CONOCIMIENTO
Issue Date: 2017
Abstract: The globalization of knowledge invite, us to think about what to do for the training of future professionals, who in their different spaces of performance must maintain the attachment to democracy, peace, with equitable relationships that respect the differences and make reality the pronouncements of the national development plan that promotes good-living. From the methodology of documentary research, this paper looks at the transformation that has developed in the ecuadorian educational system in order to improve human talent, and to achieve a change in the productive and energy matrix, through the transformation of the production of knowledge, which implies the epistemological change of teaching and fulfill the ideal of moving from "manufacturing to invoice mind", which also seeks the democratization of knowledge and be part of liquid modernity.
Description: La globalización y la mundialización del conocimiento nos invitan a la reflexión académica sobre qué hacer para la formación de los futuros profesionales, quienes en sus diferentes espacios de desempeño deberán mantener el apego a la democracia, la paz, con relaciones equitativas que respeten las diferencias y hagan realidad los pronunciamientos del plan nacional de desarrollo que promueve el buen vivir. Desde la metodología de la investigación documental, esta ponencia realiza una mirada a la transformación que se ha gestado en el sistema educativo ecuatoriano con el propósito de mejorar el talento humano, y llegar a un cambio en la matriz productiva y energética, a través de la transformación de la producción del conocimiento, que lleva implícito el cambio epistemológico de la enseñanza y cumplir con el ideal de pasar de la “manufactura a la mente factura”, este término no se observa en el desarrollo del documento con lo que también se busca la democratización del conocimiento y ser parte de la modernidad líquida.
URI: http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2257
ISSN: 2550-679X
Appears in Collections:II Congreso: CIENCIA, SOCIEDAD E INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Enseñar.pdf301,83 kBAdobe PDFView/Open
OFICIO DE RESPONSABILIDAD PONENCIAS II.pdf376,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.